WYSTAWY INDYWIDUALNE:
2016 „Aparat Melquiadesa”, Festiwal Labirynt, Frankfurt nad Odrą, 2016 (katalog)
„Safety”, Galeria 58, Radom
2014 „Photography is photography”, Galeria Wieża Ciśnień, Konin (katalog)
„Magia naturalis - Ławice”, Centrum Kultury Zamek, Poznań
2013 „Między egzekucją a reprezentacją”, Galeria MBWA, Leszno (katalog)
„Photography is photography”, Galeria Okno, Slubice (katalog)
2011 „Najwspanialsze doświadczenie to doświadczenie tajemnicy”, Muzeum Stanisława Staszica, Piła (katalog)
2010 „Magia Naturalis”, Muzeum w Dobrzycy
2007 „Odbicia”, Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje, Szczecin (katalog)
2006 „Odbicia”, Browar Mieszczański, Wrocław
2004 „Autotwory”, Galeria ON, Poznań
WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE:
2018 „Ulotne”, Galeria Duża Scena UAP, Poznań
„Ziarnko prawdy”, Galeria Miejska BWA, Leszno (kuratorki: Desperate curators)
2017 „Rzeczy. Przedmiot i obiekt w polskiej fotografii”, Galeria Starmach, Kraków
„Fotografia otworkowa z kolekcji Zbigniewa Tomaszczuka”, Muzeum Fotografii w Bydgoszczy
2016 „Światłoczuła”, Fotofestiwal, Łódź (kurator: Marek Szyryk)
„Sztuka czy sztuczki”, Galeria MBWA, Leszno (kuratorka: Justyna Ryczek)
„Pomosty”, Galeria w Ratuszu, Leszno (kurator: Michał Kałużny)
2015 „Les dags sortent de leur reserve”, Musee Adrien Mentienne, Bry-Sur-Marne, Francja
„Alchemical Ensemble: New Visions in Historic Photographic Processes" at Columbia Colleges' Sidney Larson Gallery in Columbia (kurator: Scott McMahon)
„Urzekająca paralaksa”, Muzeum Narodowe w Poznaniu (katalog, kurator: Ewa Hornowska)
„Katedra”, Centrum kultury Zamek, Poznań (katalog, kurator: Adam Mazur)
„O, jakie dziwne formy może przybierać szaleństwo ludzi zdrowych”, Galeria Pauza, Kraków
2014 „Poetics of Light”, New Mexico history Museum, Santa Fe, USA
„3x6=18”, Galeria Piekary, Poznań (kurator: Cezary Pieczyński)
„Pochwała różnorodności”, Galeria Manhattan, Łódź (kurator: Konrad Kuzyszyn)
„Synteza sztuk”, Dom Kultury Polskiej,Wilno
2013 „Stan rzeczy”, Centrum Kultury Zamek, Poznań (katalog)
„Widzialne - niewypowiadalne”, Muzeum Sztuki Współczesnej, Mińsk
„Ghosting Machine”, Delmar Gallery, Sydney
2012 „Still ON”, Budynek dawnej synagogi, Poznań
„Waterfalls”, Galeria Słodownia Starego Browaru, Poznań
„Kolekcja miejska”, Galeria Miejska BWA, Leszno (katalog)
2011 „Fotografia Kolekcjonerska”, Galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa (katalog)
2010 „Pochwała różnicy”, Galeria Nowa Przestrzeń, Fotofestiwal, Łódź
„Powolność zdarzeń”, Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz (katalog)
„Jestem stąd”, Galeria MBWA, Leszno (katalog)
2009 „Artshow”, Galeria Słodownia - Stary Browar, Poznań
„Heritages de Daguerre”, Hotel de Malestroit, Bry-sur-Marne
„Powolność zdarzeń” - Art Vilnius, Litwa
„f295 - 21st Century Photography”, 707 Penn Gallery, Pittsburgh
2008 „Stan podgorączkowy”, Galeria Słodownia w Starym Browarze, Poznań (katalog)
„G8 - asystenci ASP w Poznaniu”, Galeria Miejska w Mosinie, Mosina (katalog)
2007 „Made in Poland: Contemporary Polish Pinhole Photography”, Brant Gallery / Massachusetts College of Art, Boston
„Okruchy czasu i skrawki przestrzeni”, Galeria Fotografii Fokus, Siedlce (katalog)
„Made in Poland: Contemporary Polish Pinhole Photography”, University Art Gallery, College of Visual and Performing Arts, University of Massachusetts Dartmouth, New Bedford (katalog)
„Made in Poland: Contemporary Polish Pinhole Photography”, Art Institute at Lesley University, Boston (katalog)
2006 „Widzi się”, Festiwal Fotografii, Nowy Sącz (katalog)
„Fotografie otworkowe z kolekcji dr Zbigniewa Tomaszczuka”, Galeria Atelier, Chełm
„Fotografie otworkowe z kolekcji dr Zbigniewa Tomaszczuka”, Dom Edyty Stein, Wrocław
„Otworki w działaniu”, Galeria Działań, Warszawa (katalog)
2005 „Autotwory”, Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej, (katalog)
„Ślady”, Labirynt siódmy - KOK, Kłodzko (katalog)
„Odosobnienie”, Galeria Słodownia, Stary Browar, Poznań
„Fotografie otworkowe z kolekcji dr Zbigniewa Tomaszczuka”, 4. Fotofestiwal, Łódź (katalog)
Wystawa Pracowni Klasycznych Tematów Fotografii ASP w Poznaniu, Fabryka Fotografii, Łódź
2004 „Fotografie otworkowe z kolekcji dr Zbigniewa Tomaszczuka”, III Miesiąc Fotografii, Galeria Akademii Sztuk Pięknych, Kraków (katalog)
„II Kolekcja Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu”, budynek główny ASP, Poznań
2003 „The Present”, Galeria Medium, Miesiąc Fotografii, Bratysława (katalog)
„Konfrontacje”, Centrum Kultury i Sztuki, Leszno (katalog)
„Ciała i rzeczy” - Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Miesiąc Fotografii, Kraków (katalog)
„Strefa Pomiędzy”, Labirynt Piąty - KOK, Kłodzko (katalog)
„Mięso”,Galeria Handlowa M1, Poznań (katalog)
2002 „Konfrontacje”, Centrum Kultury i Sztuki, Leszno (katalog)
Pokaz diaporamy – Klub Kisielice, Poznań
2001 „Kalirama - Kopalnia Sztuki / Salon Voila IV” - Kopalnia Thorez, Wałbrzych (katalog)
„Salon Voila III” - Forum Fabricum, Łódż
2000 „Salon Voila II”, mieszkanie przy ul. Mickiewicza 15, Poznań
„Salon Voila I”, mieszkanie przy ul. Mickiewicza 15, Poznań
WYBRANE PUBLIKACJE I ARTYKUŁY:
re_form OSTRALE-Biennale (red. Andrea Hilger), wyd. VG Bild-Kunst, Bonn 2017 (ISBN 978-3-9818367-1-4; s.24-25)
Marianna Michałowska: Niepewność przedstawienia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017 (ISBN 978-83-64902-46-8; s. 14, 15, 17, 106, 113, 279, 281, 282, 283-285, 290, 298)
W stronę poznania / Fenomen szkoły poznańskiej, red. Krzysztof J. Baranowski, Piotr Bosacki, Piotr Kurka, Sławomir Sobczak (redaktor naczelny), Piotr Wołyński, Wyd. Wydział Komunikacji Multimedialnej UAP, Poznań 2016 (ISBN: 978-83-65578-15-0; s. 13, 19, 90–93, 237, 239)
Jarosław Klupś: Początki fotografii - camera obscura i światłoczułość w: Poradnik metodyczny. Propozycje działań z zakresu edukacji i animacji kulturowej, Tom II, red. Karolina Sikorska, Wyd. Centrum Kultury Zamek, 2016 (ISBN: 978-83-947011-8-5; s. 86-97)
Witold Kanicki: Ujemny biegun fotografii, Wyd. Fundacja terytoria książki, Gdańsk 2016 (ISBN 978-83-7908-006-3; s.19)
Marc Lenot: Jouer contre les apparuils. Une tentative de définition de la photographie expérimentale contemporaine - rozprawa doktorska, Université Paris 1 – Panthéon-Sorbonne 2016 (s. 433, 755)
Marianna Michałowska: Mediowanie pamięci, w: Kultura popularna nr 2(48)/2016 s.116-121
redaktor prowadzący Magazynu COMO w latach 2011-2017 (7 numerów po ok. 100 stron w wersjach polskiej i angielskiej, ISSN 2299-0658, nr: #1/2011, #2/2012, #3/2012, #4/2013, #5/2014, #6/2015, #7/2016)
Ewa Hornowska: Urzekająca paralaksa, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2015 (ISBN MNP 978-83-64080-21-0; s. 189, 199)
Poradnik metodyczny - edukacja kulturowa, red. Karolina Sikorska, Wyd. Centrum Kultury Zamek, 2016 (ISBN: 978-83-940525-7-7; s.100-119)
Jarosław Klupś: Realistic travels, w: Biennale fotografii. Eksploracje, wyd. Galeria Miejska Arsenał 2015 (ISBN 978-83-61886-61-7; s.179-193)
Polish Art Tomorrow: www.arttomorrow.pl, 2014
Magdalena Komborska: Rzeczywistość »autorskiej sceny« fotografii - efekt camery obscury, w: Format 68/2014 (s.128-192)
Nancy Spencer, Eric Renner: Poetics of Light. Contemporary Pinhole Photography. Selections from the Pinhole Resource Collection, Museum of New Mexico Press, 2014 (ISBN 978-0-89013-588-4; s.122)
Jarosław Klupś: Photography is photography. Między egzekucją a reprezentacją (monografia - oprócz reprodukcji i dokumentacji prac, zawiera teksty krytyczne: Witolda Kanickiego, Jerzego Olka, Zbigniewa Tomaszczuka oraz własne; nakład 400 egz.), wyd. Galeria MBWA w Lesznie, 2013 (ISBN 978-83-87028-77-0, 124 strony)
Jarosław Klupś: Stan Rzeczy, w: Biennale fotografii w Poznaniu, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2013 (ISBN 978-83-61886-51-8; s.114-141)
Zbigniew Tomaszczuk: Aparat Melquiadesa w interpretacji Jarosława Klupsia, w: Camera Obscura nr 1(15)/2012 (ISSN: 1734-9826; s.26-27)
Jarosław Klupś: Dziedzictwo Daguerre’a, w: Camera Obscura nr 1(15)/2012 (ISSN: 1734-9826; s.11-25)
Zbigniew Tomaszczuk: Kamera otworkowa jako narzędzie twórcze, “Foto”, 2010
Eric Renner: “Pinhole Photography, Fourth Edition: From Historic Technic to Digital Application”, Focal Press 2009
Labirynt Nowej Sztuki, (red. Jerzy Olek) wyd. Kłodzki Ośrodek Kultury 2008
Zbigniew Tomaszczuk: „Made in Poland”, Kwartalnik Fotografia 23/2007
Jerzy Olek: "Zastygnąć w odbiciu", Kwartalnik literacko-filozoficzny [fo:pa] nr 11/2007
Anna Mazur: “Sztuka pamięci”, Kwartalnik literacko-filozoficzny [fo:pa] nr 11/2007
Paweł Kula: „Inspiracje 2007”, Kwartalnik Fotografia 23/2007
Shawn Hill: „Deliberate Developments, Old Techniques”, Art New England vol. 28, Issue 4, June/July 2007
Mark Feeney: „Pinhole images from magical to menacing“, The Boston Globe 10/02/2007
"Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury", wyd. Korporacja Ha!art, Kraków 2006
Rafał Boettner-Łubowski: „Portret pedagoga – Jarosław Klupś”, IKS nr 186/10/2006, Wyd. Miejskie, Poznań 2006
Jerzy Olek: “Zastygnąć w odbiciu – o dagerotypach Jarosława Klupsia”, Camera Obscura 2/2006
Jarosław Klupś: Prehistoria fotografii, Camer@obscura 2/2006
Wojciech Stachowiak: „Fotografia postmedialna”, Teatr Lal nr 4/2006
Jarosław Klupś “Autotwory”, Biuletyn Fotograficzny 11/2005
Andrzej P. Bator: “Postmedializm – program intelektualizacji obrazu”, Format nr 46/2005
Sylwia Kawalerowicz: "Powrót otworków", Przekrój nr 3/3108 - 16 stycznia 2005
Pinhole Journal vol. 20#3, Pinhole Resource, USA 2004
Zbigniew Tomaszczuk „Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej”, Typoscript, Wrocław 2004
Imago Winter 2004 No 17, FOTOFO, Bratislava, Slovakia 2004
NAGRODY:
2018 Nagroda Starosty Leszczyńskiego
2012 Nagroda Prezydenta Miasta Leszna
2010 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Młoda Polska”
2010 Nagroda Dyrektora Galerii MBWA w Lesznie
2003 Pierwsza nagroda w konkursie “Konfrontacje”, Centrum Kultury i Sztuki w Lesznie
2002 Nagroda w konkursie “Konfrontacje”, Centrum Kultury i Sztuki w Lesznie
PRACE W KOLEKCJACH PUBLICZNYCH:
-Muzeum Narodowe w Poznaniu
-Muzeum Louisa Daguerre’a - Musee Adrien Mentienne, Bry-Sur-Marne, Francja
-Palace of the Governors Photo Archives at the New Mexico History Museum, USA
WYKSZTAŁCENIE:
2011 Uniwersytet Artystyczny Poznaniu (dr)
2005 Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu (mgr)
2003 Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu (lic)
NAUCZANIE:
Uniwersytet Artystyczny / Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu: od 2005
Centrum Kultury Zamek w Poznaniu: od 2013
Szkoła Fotografii i Grafiki SOWA, Poznań: 2009-2013
Wielkopolska Szkoła Fotografii: 2003-2008
Akademia Sztuk Wizualnych, Poznań: 2002-2004
Prowadzenie warsztatów dot. m.in. historycznych metod fotografii: od 2003 (zobacz zakładkę WARSZTATY)
Urodzony w 1978r. w Lesznie, absolwent fotografii w poznańskiej ASP (2000-2005), doktor sztuk projektowych. Autor i uczestnik wystaw m.in. w Bostonie, Sydney, Pittsburghu, Bratysławie i Mińsku. Wśród jego prac, często nawiązujących do historii i tożsamości medium fotografii, znajdują się zdjęcia, instalacje site- specific oraz obiekty. Zafascynowany procesami powstawania i rejestracji obrazu fotograficznego, tworzy prace oparte na naukowo-technicznym potencjale fotografii. Używa historycznych procesów fotograficznych, w tym także najstarszego z nich - dagerotypii, często sięga do zjawisk pokrewnych powstawaniu fotografii, takich jak światłoczułość, camera obscura, projekcje itp.
Prace Jarosława Klupsia znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Louisa Daguerre’a (Musee Adrien Mentienne,) w Bry-Sur-Marne (Francja), Muzeum Narodowego w Poznaniu i New Mexico History Museum w Santa Fe (USA).
“Jarosław Klupś jest młodym artystą, dla którego bardzo ważne wydaje się medium fotografii. A jednak jego realizacje twórcze stają się zazwyczaj czymś znacznie więcej, aniżeli reprezentacją typowo rozumianej sztuki tego rodzaju. Twórca ten zajmuje się bowiem kreowaniem wieloznacznych artystycznych sytuacji, w których zakodowane zostają rozmaite refleksje o związkach pomiędzy upływem czasu, rzeczywistością i formami jej zapisu” - Rafał Boettner-Łubowski, "IKS" 186/10/2006
*
Klupś bada pierwotne formy fotograficznego obrazowania. W 2004 roku w celu realizacji pracy pt. „Odbicia” odtworzył proces dagerotypii, a następnie inne procesy historyczne. Jest autorem wystąpień, tekstów i warsztatów z zakresu historycznych procesów fotografii. W swoich działaniach często stosuje samodzielnie budowane kamery, obiektywy i inne akcesoria. W 2009 roku wziął udział w wystawie „Heritages de Daguerre”, zorganizowanej w dawnej rezydencji Louisa Daguerre’a, w Bry-sur-Marne i dedykowanej twórcy dagerotypii. W 2013 razem z Markiem Noniewiczem był kuratorem wystawy “Stan rzeczy”, odbywającej się w programie głównym Biennale Fotografii w Poznaniu, z udziałem m.in. Dana Estabrooka, Marka i France Ostermanów, Jesseci Ferguson i Alana Greene’a.
Jego prace i teksty publikowano w książkach „Poetics of Light” Erica Rennera i Nancy Spencer (New Mexico Museum of History 2013), „Pinhole Photography“ Erica Rennera (Focal Press 2009) i w „Odwzajemnionym spojrzeniu” Zbigniewa Tomaszczuka (2004) oraz w wielu katalogach i magazynach. Pierwszą monografię Jarosława Klupsia wydała w 2013 roku Galeria MBWA w Lesznie pt. „Jarosław Klupś, Photography is photography. Między egzekucją a reprezentacją”. W 2010 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Młoda Polska”.
*
Istotnym obszarem aktywności Klupsia jest działalność naukowo-dydaktyczna. Jest kierownikiem Katedry Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, gdzie prowadzi II Pracownię fotografii. Jest twórcą i redaktorem prowadzącym COMO Magazine, kuratorem wystaw, koordynuje liczne warsztaty, plenery i wyjazdy z udziałem studentów, pedagogów i poznańskiego środowiska fotograficznego. Jest wiceprezesem Naukowego Towarzystwa Fotografii. Ponadto w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu prowadzi autorską pracownię fotografii, popularyzującą historyczne procesy fotograficzne, współtworzy z Robertem Dorną cykl filmowy w Nowym Kinie Pałacowym pt. “Kino wokół fotografii”. Od 2017 organizuje w Poznaniu coroczne przeglądy książek fotograficznych “Booki. Studyimg Photobooks”.
KONTAKT:
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Al. Marcinkowskiego 29, 60-967 Poznań
mail (at) jaroslawklups.pl