SOLO EXHIBITIONS:


2016    „Aparat Melquiadesa”, Festiwal Labirynt, Franfurt nad Odrą, 2016 (katalog)

2016    „Safety”, Galeria 58, Radom

2014    Photography is photography”, Galeria Wieża Ciśnień, Konin (catalogue)

2014    Magia naturalis - Shoals”, Centrum Kultury Zamek, Poznań

2013    Między egzekucją a reprezentacją”, Galeria MBWA, Leszno (catalogue)

2013    Photography is photography”, Galeria Okno, Slubice (catalogue)

2011    The greatest experience is the experience of the mystery”, Muzeum Stanisława Staszica, Piła

2010    Magia Naturalis”,  Palace Museum, Dobrzyca

2007    Reflections”, Inspirations Visual Art festival, Szczecin

2006    Reflections”, Browar Mieszczanski, Wrocław

2004    Selfforms”, ON Gallery, Poznań



SELECTED GROUP EXHIBITIONS:


2018     Ulotne”, Galeria Duża Scena UAP, Poznań

            Ziarnko prawdy”, Baleria Miejska BWA, Leszno (kuratorki: Desperate curators)

2017     Rzeczy. Przedmiot i obiekt w polskiej fotografii”, Galeria Starmach, Kraków

            Fotografia otworkowa z kolekcji Zbigniewa Tomaszczuka”, Muzeum Fotografii w Bydgoszczy

2016     „Światłoczuła”, Fotofestiwal, Łódź (curated by Marek Szyryk)

            „Pomosty”, Galeria w Ratuszu, Leszno (curated by Michał Kałużny)

2015     „Les dags sortent de leur reserve”, Musee Adrien Mentienne, Bry-Sur-Marne, Francja

            Alchemical Ensemble: New Visions in Historic Photographic Processes" at Columbia Colleges' Sidney Larson Gallery in Columbia (curated by Scott McMahon)
            „Urzekająca paralaksa”, Muzeum Narodowe w Poznaniu (catalogue, curated by Ewa Hornowska)
            „Katedra”, Centrum kultury Zamek, Poznań (catalogue,
curated by Adam Mazur)
            „O, jakie dziwne formy może przybierać szaleństwo ludzi zdrowych”, Galeria Pauza, Kraków

2014     Poetics of Light”, New Mexico history Museum, Santa Fe, USA

            „3x6=18”, Galeria Piekary, Poznań (curated by Cezary Pieczyński)
            „Pochwała różnorodności”, Galeria Manhattan, Poznań (curated by Konrad Kuzyszyn)

            „Synteza sztuk”, Dom Kultury Polskiej,Wilno

2013     Stan rzeczy”, Centrum Kultury Zamek, Poznań (catalogue)

            „Widzialne - niewypowiadalne”, Muzeum Sztuki Współczesnej, Mińsk

            „Ghosting Machine”, Delmar Gallery, Sydney

2012     Still ON”, Budynek dawnej synagogi, Poznań

            Waterfalls”, Galeria Słodownia Starego Browaru, Poznań

            Kolekcja miejska”, Galeria Miejska BWA, Leszno (catalogue)

2011     Collector’s Photography”, Artists’ House Gallery, Warszawa (catalogue)

2010     Distinction’s Eulogy”, Nowa Przestrzeń Gallery, Łódź

            I’m from here”, MBWA Municipal Gallery, Leszno (catalogue)

            Occurrences’ Slowness”, Regional Museum, Bydgoszcz (catalogue)

2009     Artshow”, Slodownia Gallery, Stary Browar, Poznań

            Heritage de Daguerre”, Hotel de Malestroit, Bry-sur-Marne, France

            Occurrences’ Slowness” - Art Vilnius, Vilnius, Lithuania

            f295 - 21st Century Photography”, 707 Penn Gallery, Pittsburgh, USA

2008     Sub-febrile State”, Slodownia Gallery, Stary Browar, Poznań (catalogue)

            G8 - assistant professors from Academy of Fine Arts in Poznań”, Municipal Art Gallery, Mosina (catalogue)

2007     Made in Poland: Contemporary Polish Pinhole Photography”, Brant Gallery / Massachusetts College of Art, Boston, USA

            Crumbs of Time and Pieces of Space”, Fokus Photo Gallery, Siedlce (catalogue)

            Made in Poland: Contemporary Polish Pinhole Photography”, University Art Gallery, College of Visual and Performing Arts, University of Massachusetts Dartmouth, New Bedford, USA (catalogue)

            Made in Poland: Contemporary Polish Pinhole Photography”, Art Institute at Lesley University, Boston, USA (catalogue)

2006     OFFO, „One can see“ Photography Festival, Nowy Sącz (catalogue)

            Pinhole photographs from Zbigniew Tomaszczuk's Collection”, Edyta Stein’s House, Wrocław

            Pinholes in Progress”, Progress Gallery, Warszawa (catalogue)

2005    Selfforms”, OFFO - Polish Pinhole Photography Festival (catalogue)

            Trays”, 7th Labyrinth Exhibition, Kłodzko (catalogue)

            Isolation” - Słodownia Gallery, Poznań

            Pinhole photographs from Zbigniew Tomaszczuk's Collection” - 4th International Photography Festival, Łódź (catalogue)

            Academy of Fine Arts’ Photography Students Exhibition” - “Photography Industry”, 4th International Photography Festival, Łódź

2004     Pinhole photographs from the Zbigniew Tomaszczuk's Collection” - 3rd International Month of Photography, Academy of Fine Arts’ Gallery, Kraków (catalogue)

            The Present” - Medium Gallery, Month of Photography in Bratislava, Slovakia (catalogue)

            Art Confrontations” - Center for Art & Culture, Leszno (catalogue)

2003     Bodies and Things” - Center for Japanese Art & Technology "Manggha" - 2nd International Month of Photography, Kraków (catalogue)

            Zone: Between”, 5th Labyrinth Festival, Kłodzko (catalogue)

2002     Art Confrontations” - Center for Art & Culture, Leszno (catalogue)

             Diaporama show – Kisielice Club, Poznań

2001     Kalirama - Art Mine” / Salon Voila IV - Thorez Mine, Wałbrzych (catalogue)


SELECTED PUBLICATIONS & RELATED ARTICLES:

re_form OSTRALE-Biennale (red. Andrea Hilger), wyd. VG Bild-Kunst, Bonn 2017 (ISBN 978-3-9818367-1-4; s.24-25)

Marianna Michałowska: Niepewność przedstawienia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017 (ISBN 978-83-64902-46-8; s. 14, 15, 17, 106, 113, 279, 281, 282, 283-285, 290, 298)

W stronę poznania / Fenomen szkoły poznańskiej, red. Krzysztof J. Baranowski, Piotr Bosacki, Piotr Kurka, Sławomir Sobczak (redaktor naczelny), Piotr Wołyński, Wyd. Wydział Komunikacji Multimedialnej UAP, Poznań 2016 (ISBN: 978-83-65578-15-0; s. 13, 19, 90–93, 237, 239)

Jarosław Klupś: Początki fotografii - camera obscura i światłoczułość w: Poradnik metodyczny. Propozycje działań z zakresu edukacji i animacji kulturowej, Tom II, red. Karolina Sikorska, Wyd. Centrum Kultury Zamek, 2016 (ISBN: 978-83-947011-8-5; s. 86-97)

Witold Kanicki: Ujemny biegun fotografii, Wyd. Fundacja terytoria książki, Gdańsk 2016 (ISBN 978-83-7908-006-3; s.19)

Marc Lenot: Jouer contre les apparuils. Une tentative de définition de la photographie expérimentale contemporaine - rozprawa doktorska, Université Paris 1 – Panthéon-Sorbonne 2016 (s. 433, 755)

Marianna Michałowska: Mediowanie pamięci, w: Kultura popularna nr 2(48)/2016 s.116-121

redaktor prowadzący Magazynu COMO w latach 2011-2017 (7 numerów po ok. 100 stron w wersjach polskiej i angielskiej, ISSN 2299-0658, nr: #1/2011, #2/2012, #3/2012, #4/2013, #5/2014, #6/2015, #7/2016)

Ewa Hornowska: „Urzekająca paralaksa”, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2015 (316 stron, ISBN MNP 978-83-64080-21-0)

Jarosław Klupś: “Realistic travels”, w: “Biennale fotografii w Poznaniu”, Galeria Miejska Arsenał 2015

Jarosław Klupś: „Photography is photography. Between execution and representation̨”, wyd. Galeria MBWA w Lesznie (124 pages, ISBN 978-83-87028-77-0)

Nancy Spencer, Joanna Turek: Poetics of Light: Contemporary Pinhole Photography: Selections from the Pinhole Resource Collection”, New Mexico History Museum, 2014

Magdalena Komborska: Rzeczywistość »autorskiej sceny« fotografii - efekt camery obscury”, w: Format nr 68/2014 (s.128-192)

Jarosław Klupś: “Stan Rzeczy”, w: “Biennale fotografii w Poznaniu”, Galeria Miejska Arsenał 2013
Eric Renner & Nancy Spencer: „Poetics of Light”, New Mexico Museum of History 2013

Zbigniew Tomaszczuk: “Aparat Melquiadesa w interpretacji Jarosława Klupsia”, Camera Obscura 2012 (s. 11-25)

Jarosław Klupś: “Dziedzictwo Daguerre’a”, Camera Obscura 2012 (s. 26-27)

Eric Renner: “Pinhole Photography, Fourth Edition: From Historic Technic to Digital Application”, Focal Press 2009

Zbigniew Tomaszczuk: Kamera otworkowa jako narzędzie twórcze, “Foto”, 2010

Labirynt Nowej Sztuki, (red. Jerzy Olek) wyd. Kłodzki Ośrodek Kultury 2008

Zbigniew Tomaszczuk: „Made in Poland”, Kwartalnik Fotografia 23/2007

Jerzy Olek: "To freeze in a Reflection", Kwartalnik literacko-filozoficzny [fo:pa] nr 11/2007

Anna Mazur: “Sztuka pamięci”, Kwartalnik literacko-filozoficzny [fo:pa] nr 11/2007

Paweł Kula: „Inspiracje 2007”, Kwartalnik Fotografia 23/2007

Shawn Hill: „Deliberate Developments, Old Techniques”, Art New England vol. 28, Issue 4, June/July 2007

Mark Feeney: „Pinhole images from magical to menacing“, The Boston Globe 10/02/2007

"Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury", wyd. Korporacja Ha!art, Kraków 2006

Rafał Boettner-Lubowski: „Portret pedagoga – Jarosław Klupś”, IKS nr 186/10/2006, Wyd. Miejskie, Poznań 2006

Jerzy Olek: “Zastygnąć w odbiciu – o dagerotypach Jarosława Klupsia”, Camera Obscura 2/2006

Jarosław Klupś: Prehistoria fotografii, Camer@obscura 2/2006

Wojciech Stachowiak: „Fotografia postmedialna”, Teatr Lal nr 4/2006

Jarosław Klupś “Autotwory”, Biuletyn Fotograficzny 11/2005

Andrzej P. Bator: “Postmedializm – program inetelektualizacji obrazu”, Format nr 46/2005

Sylwia Kawalerowicz: "Powrót otworków", Przekrój nr 3/3108 - 16 stycznia 2005

Pinhole Journal vol. 20#3, Pinhole Resource, USA 2004

Zbigniew Tomaszczuk „Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej”, Typoscript, Wrocław 2004

Imago Winter 2004 No 17, FOTOFO, Bratislava, Slovakia 2004



GRANTS & AWARDS:


2018    Award of the Country Executive of Leszno City

2012    Award of the President of Leszno City

2010    „Młoda Polska” Scholarship of The Ministry of Culture and National Heritage

2010    Award of the Director of MBWA Gallery in Leszno

2003    1st Award in Konfrontacje” Art Competition, Centrum Kultury i Sztuki w Lesznie

2002    Award in Konfrontacje” Art Competition, Centrum Kultury i Sztuki w Lesznie



WORKS IN PUBLIC COLLECTIONS:


- National Museum in Poznan, Poland

- Louis Daguerre’s Museum - Musee Adrien Mentienne, Bry-Sur-Marne, France

- Palace of the Governors Photo Archives at the New Mexico History Museum, USA



EDUCATION:


2011    University of Arts in Poznań, Poland (PhD)

2005    Academy of Fine Arts in Poznań, Poland (MA)

2003    Academy of Fine Arts in Poznań, Poland (BA)



TEACHING POSITIONS:


University of Arts in Poznań (previously Academy of Fine Arts in Poznan): 2005 - present

Centrum Kultury Zamek w Poznaniu: 2013 - present

Szkoła Fotografii i Grafiki SOWA, Poznań: 2009-2013

Wielkopolska Szkoła Fotografii: 2003-2008

Akademia Sztuk Wizualnych, Poznań: 2002-2004

Various daguerreotype, wet plate collodion & historic processes individual & group workshops: 2003 - present  (see workshops link for details)



Born 1978 in Leszno, graduate of BA & MA studies at Academy of Fine Arts in Poznań, Poland (2000-2005). In 2011 he achieved his PhD at University of Arts in Poznań, Poland, where he now works as an adjunct professor at 2nd Photography Studio at Photography Department. Originator & Commissioning Editor of Como Magazine. Since 2011 chief of “Profiles” International Photography Conference.


Participant of numerous exhibitions (among others: Boston, New Bedford, Pittsburgh, Bry-sur-Marne, Szczecin, Warsaw, Poznań, Kraków & Bratislava). Works within classical photography and multimedia installations also with historic processes like glass negatives, daguerreotypes or wet plate collodions, as well as self-made cameras & equipment. Conducts workshops and presentations referenced to alternative technics of photography for advanced and professional photographers & photography historians.


His works & texts were published in Eric Renner’s book “Pinhole Photography” (4th Edition, Focal Press 2009) and "On pinhole photography" by Zbigniew Tomaszczuk (Typoscript 2004) as well as in art magazines & catalogues. In 2010 he  received scholarship from The Ministry of Culture and National Heritage “Young Poland” in appreciation for his artistic achievements.


“Jarosław Klupś is an artist for whom photographic medium seems to be very important. Yet his art works usually become even something much more than appearance of usual interpreted art of that kind. Because author concerns in creating ambiguous artistic situations, where various reflexions about relations between time, reality and forms of its notation become encoded” - Rafał Boettner-Łubowski, "IKS Magazine" 186/10/2006.




CONTACT:


University of Arts in Poznań, Al. Marcinkowskiego 29, 60-967 Poznań, Poland


mail (at) jaroslawklups.pl

facebook.com/jaroslawklups