JAROSŁAW KLUPŚ english
to doświadczenie tajemnicy (III)
Hommage par Ottomar Anschütz, Lissa
to doświadczenie tajemnicy (I)
Jedna z najniebezpieczniejszych
Odbicia
Ponowoczesność, oprócz natychmiastowego tworzenia i bezpośredniej transmisji obrazu, umożliwiła także jego wirtualną kreację. Instalacja „odbicia“ nawiązuje do czasów poprzedzających wynalazek/odkrycie fotografii. Składają się na nią współczesne widoki miast, zrealizowane w pierwszej upowszechnionej technice fotograficznej - dagerotypii, oraz komputerowa projekcja najstarszych zachowanych zdjęć, wykonanych m.in. przez Nicéphore’a Niépce’a, Louisa Daguerre‘a, Williama Talbota i Hippolyte’a Bayarda.
Dagerotypy ustawioine są w taki sposób, by w ich odbiciach pojawiały się projektowane obrazy z przeszłości. Będąc jednocześnie lustrem i reprezentacją, te namacalne obrazy, wraz ze zmianą kąta widzenia tracą swą dosłowność, przenikając się z ikonami początków fotografii. Powołują do życia nowe, efemeryczne widoki. Takie spotkanie różnych epok i mediów, wymusza konfrontację intencji „prefotografów“, ze współczesnym myśleniem o „zdejmowaniu obrazów z natury“.
Dagerotypy 13x18cm, stalowe podpory, ekran i rzutnik cyfrowy, 2005